De uitkeringen uit het gemeentefonds in de programmabegroting 2019-2022 zijn berekend op basis van de mei-circulaire 2018 Gemeentefonds. In de mei-circulaire wordt de gemeente geïnformeerd over de omvang en mutaties van de uitkeringen uit het fonds. Deze uitkeringen vormen de grootste inkomstenbron voor de gemeente. De eventuele financiële gevolgen uit de september-circulaire 2018 Gemeentefonds worden meegenomen in de Nota van wijziging. Deze wordt tegelijkertijd met de conceptprogrammabegroting 2019-2022 in de gemeenteraad behandeld. De uitkeringen uit het gemeentefonds zijn voor de planperiode 2019-2022 geraamd op:
Uitkeringen gemeentefonds | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
A. Algemene uitkering | ||||
Algemene uitkering | 109.522 | 111.280 | 113,351 | 114.943 |
Inkomstenmaatstaven | -9.294 | -9.312 | -.9.410 | -9.481 |
BTW-compensatiefonds | 1.065 | 1.065 | 1.065 | 1.065 |
Suppleties | -100 | -78 | -78 | -78 |
Subtotalen | 101.193 | 102.955 | 104.928 | 106.449 |
B. Integratie- en decentralisatie-uitkeringen | ||||
Breder impuls combinatiefuncties | 190 | 190 | 190 | 360 |
Decentralisatie provinciale taken vergunningverlening, toezicht en handhaving | 41 | 41 | 41 | 41 |
Gezond in de stad | 25 | 25 | 25 | 0 |
Voorschoolse voorziening peuters | 153 | 191 | 229 | 229 |
Armoedebestrijding kinderen | 307 | 307 | 307 | 307 |
Schulden en armoede | 97 | 97 | 0 | 0 |
Instroom asielzoekers | 350 | 350 | 0 | 0 |
Rijksvaccinatieprogramma | 120 | 120 | 120 | 120 |
LHBT | 20 | 20 | 20 | 20 |
Maatschappelijke begeleiding | 150 | 150 | 0 | 0 |
Subtotalen | 1.453 | 1.491 | 932 | 1.077 |
C. Deelfonds sociaal domein | ||||
Participatie | 3.129 | 3.036 | 2.922 | 2.856 |
Voogdij 18+ | 2.325 | 2.418 | 2.418 | 2.418 |
Subtotalen | 5.454 | 5.454 | 5.340 | 5.274 |
Totalen | 108.100 | 109.900 | 111.200 | 112.800 |
Bedragen x € 1.000 |
De positieve ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de groei van de rijksuitgaven (systematiek van samen trap op / trap af).
Sinds 2015 maakt de gemeente jaarlijks gebruik van de ingestelde compensatieregeling Voogdij/18+. Deze regeling is ingesteld omdat voor jeugdigen, met een voogdijmaatregel óf van 18 jaar en ouder, het budget wordt verdeeld op basis van het zorggebruik in eerdere jaren. Deze verdeling van het budget zorgt voor afwijkingen ten opzichte van de werkelijke uitgaven van gemeente. Belangrijke oorzaken daarvan zijn de knelpunten die zich voordoen met de toepassing van het woonplaatsbeginsel. Het woonplaatsbeginsel bepaalt welke gemeente (financieel) verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld het inzetten van jeugdhulp. Om de discussies over het woonplaatsbeginsel op te lossen, wordt het woonplaatsbeginsel waarschijnlijk per 2020 aangepast bij de herziening van het verdeelmodel voor het sociaal domein. Tot die tijd is de verwachting dat op basis van de compensatie over 2016 een jaarlijks achteraf te verkrijgen compensatie van € 600.000 per jaar wordt ontvangen. Er vanuit gaande dat het verschil tussen de middelen die beschikbaar worden gesteld op basis van de huidige verdeling en de werkelijke kosten wordt opgelost bij het nieuwe verdeelmodel waarbij het woonplaatsbeginsel wordt aangepast, zal er vanaf 2020 in het nieuwe verdeelmodel op dit onderdeel naar verwachting € 600.000 extra beschikbaar komen.