Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Sociaal domein | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Samenkracht en burgerparticipatie | 7.582 | 8.904 | 10.043 | 9.767 | 9.436 | 9.325 |
Wijkteams | 4.382 | 2.980 | 2.206 | 1.981 | 1.981 | 1.981 |
Inkomensregelingen | 36.293 | 35.677 | 36.710 | 36.866 | 37.190 | 37.838 |
Begeleide participatie | 4.911 | 3.882 | 3.903 | 3.737 | 3.648 | 3.645 |
Arbeidsparticipatie | 3.590 | 5.657 | 4.920 | 5.111 | 4.901 | 4.451 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.925 | 1.721 | 1.730 | 1.850 | 1.850 | 1.850 |
Maatwerk dienstverlening 18+ | 8.916 | 9.898 | 9.650 | 10.200 | 10.210 | 10.295 |
Maatwerk dienstverlening 18- | 14.650 | 11.197 | 16.334 | 16.363 | 16.516 | 16.629 |
Geëscaleerde zorg 18+ | 514 | 465 | 241 | 241 | 241 | 241 |
Geëscaleerde zorg 18- | 1.921 | 1.903 | 2.184 | 2.184 | 2.184 | 2.184 |
Totaal Lasten | 84.684 | 82.283 | 87.923 | 88.301 | 88.158 | 88.439 |
Baten | ||||||
Samenkracht en burgerparticipatie | 1.554 | 1.147 | 1.133 | 1.133 | 1.133 | 1.133 |
Wijkteams | 56 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensregelingen | 30.485 | 29.259 | 29.013 | 29.132 | 29.428 | 30.021 |
Begeleide participatie | 89 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Arbeidsparticipatie | 841 | 634 | 54 | 40 | 40 | 40 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 61 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Maatwerk dienstverlening 18+ | 1.044 | 830 | 470 | 610 | 610 | 610 |
Maatwerk dienstverlening 18- | 109 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geëscaleerde zorg 18- | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 34.247 | 31.955 | 30.756 | 31.000 | 31.297 | 31.890 |
Saldo van lasten en baten | -50.437 | -50.328 | -57.167 | -57.301 | -56.861 | -56.549 |
Bedragen x € 1.000,- |
Verschillenanalyse Begroting 2018 - Begroting 2019
Lasten
Binnen het programma Sociaal domein zijn de lasten ten opzichte van de begroting 2018 gestegen.
Binnen de verschillende taakvelden is soms sprake van grote stijgingen en dalingen per taakveld. Dit is te verklaren door een herziening van de kostentoerekening van de ambtelijke capaciteit (verschuiving tussen en over taakvelden) en de verwachte loonkostenontwikkeling.
Wanneer de afwijking op taakveldniveau niet noemenswaardig is, wordt deze niet verklaard.
In het taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie is sprake van een stijging van lasten. Grotendeels betreft dit wijzigingen zonder effect op het begrotingssaldo, namelijk:
- Preventie jeugd: Het budget is verplaatst vanuit het taakveld ‘Maatwerkdienstverlening 18-’, omdat het volgens de richtlijnen hier thuishoort
- OGGZ: Het budget voor de openbare gezondheidszorg is verplaatst vanuit het taakveld ‘Volksgezondheid’ en maatwerkdienst, omdat het volgens de richtlijnen hier thuishoort
- Innovatiefonds jeugd: Het budget is verplaatst vanuit het taakveld ‘Maatwerkdienstverlening 18-’, omdat het volgens de richtlijnen hier thuishoort.
De lasten in het taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie stijgen verder onder invloed van:
- de toegepaste subsidie indexering over 2019
- de in het coalitieakkoord opgenomen doelstellingen om:
- de komende jaren meer budgettaire ruimte voor ontmoetingscentra te creëren
- het LHBTQI beleid voort te zetten
- de vrijwilligersprijs jaarlijks uit te reiken
- Toegenomen kosten voor handhaving van de kinderopvang door de wet IKK
- Het opnemen van lasten (en gelijke baten) voor de maatschappelijke begeleiding van statushouders (voorheen RMBA middelen)
Het budget voor wijkteams daalt met name door een herziening van de kostentoerekening van de ambtelijke capaciteit (verschuiving tussen en over taakvelden).
Onder het taakveld inkomensregelingen vallen de lasten én baten van de BUIG en de lasten van de minimaregelingen.
Wat betreft de BUIG (gesaldeerd effect op baten en lasten) geldt:
- veranderingen in het verwachtte aantal uitkeringsgerechtigden ten opzichte van de primitieve begroting 2018.
- hogere gemiddelde uitkeringslasten door verhoging van de normbedragen.
- Deze stijging wordt niet volledig gecompenseerd door de vangnetregeling omdat het eigen risico ten opzichte van 2018 is gestegen.
Wat betreft de minimaregelingen:
- gestegen kosten van de ooievaarspas naar aanleiding van toegenomen gebruik en aanpassing van de kostenverdeling van inwoneraantal naar werkelijk gebruik.
- De verruiming van de collectieve ziektekostenverzekering (beschikbaar voor iedereen tot 130% minimumloon) conform de afspraken in het coalitieakkoord.
In het taakveld arbeidsparticipatie is een daling te zien als gevolg van afspraken in het coalitieakkoord: In 2019 wordt nieuw arbeidsmarktbeleid ontwikkeld en uitgevoerd en een deel van de re-integratiemiddelen wordt ingezet ter dekking van het exploitatietekort bij de kosten DSW.
Daarnaast daalt het budget ook onder invloed van de afloop van het actieplan jeugdwerkgelegenheid.
Per saldo dalen de lasten in de taakvelden Maatwerk dienstverlening 18+ & Geëscaleerde zorg 18+ (WMO). Hier is sprake van tegengestelde effecten:
- De WMO lasten dalen onder invloed van de afgenomen trend op begeleiding en een herziening van de kostentoerekening van de ambtelijke capaciteit.
- De lasten stijgen anderzijds door indexering (onder invloed van de stijging van de CAO voor Verpleging, Verzorging en Thuiszorg)
- Per 1-1-2019 voert de rijksoverheid het abonnementstarief voor de WMO in. Het kabinet wil met het abonnementstarief de stapeling van zorgkosten bij middeninkomens tegengaan. De invoering van een vast tarief (€ 17,50 per maand) eigen bijdrage voor de WMO, betekent dat gebroken wordt met het principe 'bijdragen naar draagkracht'. Dit zal leiden tot een toenemende vraag naar WMO voorzieningen en huishoudelijke ondersteuning. Verwacht wordt dat dit effect verder toeneemt na 2019.
Taakveld Maatwerk dienstverlening 18- & Geëscaleerde zorg 18-. De prognose jeugdzorgkosten 2018 vanuit het inkoopburo H10 laten een grote stijging zien. Regionaal is de verwachte groei van de kosten Jeugdzorg 11 tot 17%, voor Leidschendam-Voorburg ligt de groei hoger: 14%-21%. Deze stijging wordt met name veroorzaakt door een toename van de zorgvraag (volume effect). Daarnaast is de gemiddelde prijs van een traject gestegen omdat andere / duurdere trajecten worden ingezet. De gemeenteraad is hiervan in juli reeds op de hoogte gesteld middels de raadbrief ‘Ontwikkelingen jeugdzorg”.
Deze ontwikkeling wordt momenteel nader onderzocht en in het 4e kwartaal presenteert het college het actieplan ‘Grip op Jeugd”, een concreet actieplan om de stijgende jeugdzorgkosten te beteugelen.
De budgetten zijn in de begroting 2019 gelijkgesteld aan de meest actuele prognose 2018. In de budgetten is dus geen rekening gehouden met verdere stijging van jeugdzorgkosten na 2018. Enerzijds omdat deze niet te voorspellen is, en anderzijds omdat het actieplan "Grip op jeugd" de kostenstijging moet terugdringen. Wel is in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing rekening gehouden met een mogelijke verdere stijging van kosten.
Baten
De totale baten binnen het programma Sociaal domein zijn gedaald ten opzichte van de begroting 2018.
Taakveld Inkomensregelingen. zie lasten.
Taakveld Arbeidsparticipatie. De daling betreft het beëindigen van het arbeidsmarktoffensief en het actieplan jeugdwerkgelegenheid en de daarmee gepaard gaand inkomsten (en lasten) van Duivenvoorde. Daarnaast is voor 2019 geen ESF subsidie geraamd.
Taakveld Maatwerk dienstverlening 18+. Per 1-1-2019 voert de rijksoverheid het abonnementstarief voor de WMO in. Het kabinet wil met het abonnementstarief de stapeling van zorgkosten bij middeninkomens tegengaan. De invoering van een vast tarief (€ 17,50 per maand) eigen bijdrage voor de WMO, betekent dat gebroken wordt met het principe 'bijdragen naar draagkracht'. In eerste instantie zal dit leiden lagere opbrengst aan eigen bijdragen. Bij verdere stijging van de vraag naar WMO voorzieningen, zullen de eigen bijdrage inkomsten weer toenemen.
Geplande investeringen
Er staan geen investeringen geraamd op dit programma