Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In de MRDH, een vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. De gemeenten in de metropoolregio werken aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Met de start van de nieuwe bestuursperiode is een nieuwe Strategische Agenda opgesteld, conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling. De strategische agenda is gebaseerd op gedeelde opgaven met een regionale impact en schaal die voortkomen uit de Strategische Bereikbaarheidsagenda, de Agenda Economisch Vestigingsklimaat en het Regionale Investeringsprogramma. Begin 2019 kunnen de deelnemende gemeenten een zienswijze indienen.Daarnaast krijgen in 2019 de laatste aanbevelingen uit de tussentijdse evaluatie van de gemeenschappelijke regeling invulling. Het gaat om de rol van de adviescommissies en de regionaal overlegtafels.
Gemeentelijke bijdrage
€ 193.363 (o.b.v. begroting 2019)
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
€ 2.590.000
Eigen vermogen 31-12-2017
€ 7.426.000
Vreemd vermogen 1-1-2017
€ 1.078.312
Vreemd vermogen 31-12-2017
€ 892.058.000
Resultaat over 2017
€ 482.799
Risico's
Gemeenschappelijke regelingen
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Naam
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximaal haalbare niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering ondergebracht bij de DSW. Daarnaast voert de DSW re-integratieactiviteiten uit voor bijstandsgerechtigden van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur is de gemeente vertegenwoordigd met twee wethouders. In het dagelijks bestuur met één wethouder.
Belang in verbonden partij
23%. Het belang is gerelateerd aan het aantal arbeidsjaren werkend in Leidschendam-Voorburg.
Overige deelnemers
Rijswijk en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Rijswijk (statutair)
Ontwikkelingen
De DSW voert de Wet sociale werkvoorziening uit voor de medewerkers met een Wsw-indicatie. Omdat er geen nieuwe mensen met een Wsw-indicatie bij de DSW komen zal sprake zijn van een jaarlijkse daling van medewerkers door natuurlijk verloop. Om als DSW financieel en inhoudelijk toekomstbestendig te zijn, vindt een omvangrijke herstructurering plaats. De colleges van de gemeenten Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk hebben op 15 februari 2018 een intentieverklaring getekend, waarin ze aangegeven te werken aan een nieuw werkbedrijf dat onder aansturing van de gemeente Zoetermeer komt te staan. Nadere besluitvorming hierover volgt in 2018 en 2019. Verwacht wordt dat het nieuwe SW bedrijf op zijn vroegst in 2021 zal starten.
Gemeentelijke bijdrage
€ 575.230 ( begroting DSW 2019)
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
€ 1.243.000 (o.b.v. jaarrekening 2017)
Eigen vermogen 31-12-2017
€ 2.267.000 (o.b.v. jaarrekening 2017)
Vreemd vermogen 1-1-2017
€ 2.233.000 (o.b.v. jaarrekening 2017)
Vreemd vermogen 31-12-2017
€ 3.492.000 (o.b.v. jaarrekening 2017)
Resultaat over 2017
€ - 630.859
Risico's
Zie de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieuvergunningverlening, toezicht (op bodem en op zwaardere/ complexere milieu-inrichtingen) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Op 22 maart 2017 heeft er een strategische conferentie voor leden van het algemeen bestuur van de ODH plaatsgevonden om opnieuw koers te bepalen op weg naar 2020. Het was inmiddels ruim vijf jaar geleden dat de koers en kaders van de ODH zijn vastgesteld en het destijds opgestelde bedrijfsplan is afgerond. Naast het bepalen van de nieuwe koers is tijdens de conferentie gesproken over grip houden op prestaties en kosten. In het bijzonder over wat het sturen op output betekent. Tijdens de conferentie is de opdracht verstrekt aan de ODH voor het opstellen van een (concept) Koersplan. Hierin wordt een inhoudelijk en financieel meerjarenperspectief geschetst, waarbij tevens aandacht is voor de wijze van bekostiging (voorcalculatie, nacalculatie of een variant hierop).
Gemeentelijke bijdrage
€ 233.000
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
€ 2.786.000
Eigen vermogen 31-12-2017
€ 1.609.000
Vreemd vermogen 1-1-2017
€ 13.495.000
Vreemd vermogen 31-12-2017
€ 14.143.000
Resultaat over 2017
€ 131.000 batig
Risico's
Geen risico.
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Naam
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordig door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
De uitrol van Het nieuwe Inzamelen is in het najaar van start gegaan in de wijk Voorburg Midden. De ervaringen die daar worden opgedaan worden betrokken bij de verdere uitrol de komende jaren in de andere wijken. Het is Avalex gelukt de opgelegde taakstelling van € 1,5 miljoen voor 2017, onder meer door eenmalige meevallers, te halen. Avalex heeft in 2017 een moderniseringsplan opgesteld om noodzakelijke aanpassingen in de uitvoering door te kunnen voeren. De financiële vertaling daarvan wordt binnenkort via een gewijzigde begroting 2018 voor een zienswijze aan de gemeenteraad voorgelegd. Eind 2017, met een formele overloop naar begin 2018, hebben de gemeenteraden van de zes deelnemende gemeenten die de Gemeenschappelijke Regeling Avalex vormen besloten de governance te wijzigen. Door de regeling te wijzigen in een collegeregeling en in overeenstemming te brengen net de Wet op de GR (reparatie) en Avalex om te vormen tot een bedrijfsvoeringorganisatie (optimalisering) is een eerste stap gezet naar een versterking en verbetering van de governance. In 2018 zal een vervolgstap tot verdergaande herstructurering worden onderzocht.
Gemeentelijke bijdrage
€ 7.724.887
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
€ 4.565.000
Eigen vermogen 31-12-2017
€ 6.374.000
Vreemd vermogen 1-1-2017
€ 39.627.000
Vreemd vermogen 31-12-2017
€ 35.879.000
Resultaat over 2017
€ 1.809.000
Risico's
In de ontwerp begroting 2019 heeft Avalex haar risico's opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.Het belangrijkste risico met betrekking tot de rechtszaak van Avalex tegen Twence is komen te vervallen met de uitspraak van de rechtbank Den Haag van 30 mei 2018. In deze uitspraak stelt de rechter de gemeente in het gelijk met betrekking tot het geldig verlengen van de overeenkomst met Twence. De geïnventariseerde risico's zijn gekwantificeerd en gewogen. Op grond hiervan is een benodigde weerstandscapaciteit berekend van € 4,3 miljoen. Eind 2017 was sprake van een totaal eigen vermogen van € € 4,6 miljoen op grond waarvan geconcludeerd kan worden dat er voldoende weerstandscapaciteit aanwezig is om de risico's af te dekken.
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De VRH geeft in 2019 onder andere een vervolg aan de uitvoering van het programma “brandveilig leven”. Binnen dit programma wordt aan doelgroepen voorlichting gegeven over brand en brandpreventie. Ook oriënteert de VRH zich op technologische en maatschappelijke ontwikkelingen, die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de inzet van de brandweer bij de bestrijding van incidenten die zich kunnen voordoen.
Gemeentelijke bijdrage
€ 5.730.000
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
€ 6.286.000
Eigen vermogen 31-12-2017
€ 6.300.000
Vreemd vermogen 1-1-2017
€ 115.002.000
Vreemd vermogen 31-12-2017
€ 111.900.000
Resultaat over 2017
€ 1.470.000 batig
Risico's
Geen risico.
Gemeenschappelijke regelingen
GGD Haaglanden
Naam
GGD Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD)Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis)
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD en VT Haaglanden (voorheen GR GGD Haaglanden) is per 1 januari 2018 een nieuwe fase ingegaan. In die herijking is een aantal veranderingen aangebracht in de governance van de GR en in het takenpakket dat de GGD uitvoert voor de GR. De bijdrage van de gemeente Den Haag voor de regionale GGD diensten is opgenomen in de begroting van de GR en dat een aantal veranderingen is doorgevoerd in de wijze waarop de bijdragen van de 9 deelnemende gemeenten bepaald worden. Tevens is Veilig Thuis Haaglanden (VT) toegevoegd aan de GR.Specifiek GGD: Momenteel vindt een doelmatigheidsonderzoek plaats, hetgeen moet leiden tot een zo efficiënt mogelijk ingerichte bedrijfsvoeringsorganisatie. Daarnaast moet in verband met nieuw wettelijk beleid op gebied van toezicht op de Kinderopvang extra capaciteit ingezet worden. Dit kan leiden tot een begrotingswijziging 2019.Specifiek Veilig Thuis: Er is een stijging te zien in het aantal meldingen bij VT, hiermee nemen ook de kosten toe. Verwacht wordt dat door het invoeren van de meldcode huiselijk geweld, het aantal meldingen (en dus ook de kosten) nog verder zullen stijgen. Zie ook risicoparagraaf.
Gemeentelijke bijdrage
€1.247.000 (o.b.v. gewijzigde begroting GR GGD & VT 2019)
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
niet van toepassing
Eigen vermogen 31-12-2017
niet van toepassing
Vreemd vermogen 1-1-2017
niet van toepassing
Vreemd vermogen 31-12-2017
niet van toepassing
Resultaat over 2017
€0,- (o.b.v. gewijzigde begroting GR GGD & VT 2019)
Risico's
Bij Veilig Thuis wordt door de toegenomen alertheid van onder meer de politie, in de hele regio Haaglanden een toenemend aantal gevallen van huiselijk geweld en kindermishandeling gemeld. Deze trend heeft zich in 2017 al voorgedaan en zet nu in 2018 door. Dit is een positief maatschappelijk resultaat voor Haaglanden, maar het gaat ook gepaard met een toename van de gevraagde inzet van Veilig Thuis. Momenteel wordt onderzocht hoe deze stijging is in te schatten en te beheersen. De volumestijging 2018 is reeds in de meerjarenbegroting verwerkt, echter verdere stijgingen gedurende 2018 en verder zijn nog niet uit te sluiten. Zie paragraaf "Weerstandsvermogen en Risicobeheersing" .
Gemeenschappelijke regelingen
Inkoopbureau H-10
Naam
Inkoopbureau H-10
Doelstelling
Het Inkoopbureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en contractering van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
In 2019 wordt besloten of en op welke wijze de gemeenschappelijke regeling H10 Inkoopbureau wordt voortgezet.
Gemeentelijke bijdrage
€ 178.891 (begroting 2019 Inkoopbureau H-10)
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
-/- € 42.000 (o.b.v. jaarrekening 2017)
Eigen vermogen 31-12-2017
-/- € 42.000 (o.b.v. jaarrekening 2017)
Vreemd vermogen 1-1-2017
€ 970.000 (o.b.v. jaarrekening 2017)
Vreemd vermogen 31-12-2017
€ 257.000 (o.b.v. jaarrekening 2017)
Resultaat over 2017
€ 0
Risico's
Omdat het Inkoopbureau zelf niet beschikt over een weerstandsvermogen dient rekening gehouden te worden met het gemeentelijk aandeel in de benodigde weerstandscapaciteit. Dit bedrag wordt geschat op circa € 26.800 (6,7%) van de geraamde benodigde weerstandscapaciteit, €400.000).
Gemeenschappelijke regelingen
Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Naam
Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Doelstelling
Liquideren van het stadsgewest.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door twee raadsleden. De gemeente is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
Ongewijzigd, 7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De gemeente Zoetermeer wikkelt de liquidatie af en huisvest de liquidatieorganisatie.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
€ 4.044.957,--
Eigen vermogen 31-12-2017
€1.545.000,-- (voorlopige cijfers)
Vreemd vermogen 1-1-2017
€ 3.316.694,--
Vreemd vermogen 31-12-2017
€ 1.600,000,-- (voorlopige cijfers)
Resultaat over 2017
n.v.t.
Risico's
Geen.
Vennootschappen en coöperaties
Vennootschappen en coöperaties
VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Ontwikkelingscombinatie Schouten De Jong/BPD (hierna SJB)
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
In de directie van de VOF is besloten om de grondleveringen van de Rijnlandstraat-noord en het Molenpad uit te stellen tot na de vergunningverlening voor deze locaties. Dit in verband met de parkeerdiscussie in het centrum en daarmee de aanwezige parkeerterreinen op deze locaties niet onnodig vroeg worden opgeheven. Ook voor de grondlevering Schoorlaan is uitstel verleend, voor deze locatie tot 1 juli 2019. Dit uitstel heeft overigens geen nadelige financiële consequenties voor de Grex van de Vof, omdat de indexering van de grondprijzen hoger is dat de rente die bij uitblijven van deze inkomsten moet worden betaald.In de raad van 10 juli 2018 is besloten een onderzoek te doen naar een extra openbare (ondergrondse) parkeergarage op de locatie Leytschehof. Besluitvorming daar over zal later dit jaar/ begin volgend jaar plaatsvinden. Verder zullen nieuwe parkeerdruk tellingen gedaan worden in september, waarna de parkeerbalans herijkt zal worden.
Gemeentelijke bijdrage
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
€ 0
Eigen vermogen 31-12-2017
€ 0
Vreemd vermogen 1-1-2017
€ 18.667.762
Vreemd vermogen 31-12-2017
€ 19.411.072
Resultaat over 2017
€ 0
Risico's
De BNG heeft een kredietfaciliteit verstrekt aan de VOF Leidschendam Centrum waar de gemeente in deelneemt. De hoofdsom van de faciliteit bedraagt € 24 miljoen. De VOF heeft per 31 december 2017 binnen deze faciliteit een langlopende fixe lening van € 10 miljoen opgenomen alsmede € 9,1 miljoen rekening-courant krediet (op 31 december 2016 was aan leningen en rekening-courant krediet € 18,3 miljoen opgenomen). De VOF heeft deze kredieten opgenomen om onder meer de voor de gemeente voorgeschoten gelden voor grondverwervingen en bouwrijp maken te financieren.De VOF is primair aansprakelijk jegens de bank. In het geval de VOF in gebreke zou blijven, zijn de vennoten aanspreekbaar. In beginsel ieder voor 50%, maar beide vennoten zijn tevens wettelijk hoofdelijk aansprakelijk. Dit betekent in het uiterste geval dat als (direct of indirect) geen verhaal mogelijk is op de andere partner in de VOF (Schouten de Jong/Bouwfonds), de gemeente volledig (100%) voor de hoofdsom van maximaal € 24 miljoen en eventuele andere schulden van de VOF aansprakelijk kan worden gesteld. Bezittingen en vorderingen van de VOF komen hierop in mindering.
Vennootschappen en coöperaties
Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
6,05%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
Er zijn geen belangrijke ontwikkelingen.
Gemeentelijke bijdrage
Niet van toepassing
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
€ 193.299.000
Eigen vermogen 31-12-2017
€ 204.790.000
Vreemd vermogen 1-1-2017
€ 382.261.000
Vreemd vermogen 31-12-2017
€ 372.442.000
Resultaat over 2017
€ 11.492.000
Risico's
De risico's zijn beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van 6% en een nominale waarde van € 5,-- per aandeel is onze deelname in de NV beperkt tot een bedrag van ca. € 1,2 mln. De resultaten van Dunea nemen vanaf 2012 alleen maar toe en worden onder andere ingezet voor de versterking van de financiële positie van het bedrijf. De solvabiliteit over 2017 bedraagt 35%, waarmee Dunea een financieel gezond bedrijf is.
Vennootschappen en coöperaties
Eneco Holding N.V.
Naam
Eneco Holding N.V.
Doelstelling
Eneco Holding N.V. verzorgt duurzame energie voor iedereen. De klanten van vandaag en in de toekomst moeten kunnen rekenen op betaalbare, betrouwbare en schone energie.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Eneco Holding N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44%
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Door de afsplitsing (2017) van het gereguleerde netwerkbedrijf Stedin is Eneco als commercieel productie- en leveringsbedrijf een ander soort bedrijf geworden. Dit was aanleiding voor de 53 gemeentelijke aandeelhouders om de voor- en nadelen van het aandeelhouderschap Eneco te bezien.Het college van Leidschendam-Voorburg heeft op 24 oktober 2017 het definitieve principebesluit genomen om de aandelen van Eneco te verkopen rekening houdend met de door de Raad gestelde voorwaarden aan de kopende partij(en), namelijk om ‘investeringen in duurzame vormen van energieproductie minimaal op het huidige peil te houden en liever nog verder op te voeren.’De aandeelhouders die wensen af te bouwen vertegenwoordigen meer dan 50% van het geplaatste aandelenkapitaal op basis waarvan het transactieproces is gestart. Aan het eind daarvan wordt de voorbereide verkoop opnieuw aan de gemeenten voorgelegd. Alsdan kan de gemeente de opbrengst van de aandelen wegen tegen het verwachte verlies aan dividend.
Gemeentelijke bijdrage
Niet van toepassing
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
€ 3.121.000.000
Eigen vermogen 31-12-2017
€ 2.869.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2017
€ 820..000.000
Vreemd vermogen 31-12-2017
€ 1.025.000.000
Resultaat over 2017
€ 127.000.000
Risico's
Vennootschappen en coöperaties
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies, waterschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Als gevolg van relevante wetswijzigingen, de Nederlandse Corporate Governance Code en een veranderde praktijk, heeft de BNG de statuten geactualiseerd en gemoderniseerd. Doelstelling en mandaat van de BNG blijft ongewijzigd; van een koerswijziging is geen sprake.Het uitkeringspercentage voor het dividend lag in 2017 hoger dan oorspronkelijk vastgesteld en daarmee werd een voorschot genomen op het aanpassen van het dividendbeleid in 2018. Vanuit de kapitaalpositie van de BNG gezien is een verhoging van het uitkeringspercentage mogelijk voor 2017 en volgende jaren.
Gemeentelijke bijdrage
Niet van toepassing
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
€ 4.486.000.000
Eigen vermogen 31-12-2017
€ 4.953.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2017
€149.514.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2017
€ 135.072.000.000
Resultaat over 2017
€ 393.000.000
Risico's
De financiële doelstellingen zijn in 2017 gerealiseerd en de BNG heeft haar excellente kredietwaardigheid in 2017 behouden. Dit houdt in dat de BNG nog steeds voldoet aan de strenge voorwaarden met betrekking tot vermogenspositie, risicobeheersing en betrouwbaarheid en integriteit van de bedrijfsvoering. De BNG staat in de top-5 van de veiligste (lees: meest stabiele) banken ter wereld. Daarmee zijn de risico's voor de gemeente als aandeelhouder ook zeer beperkt.
Vennootschappen en coöperaties
Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Op 31 januari 2017 is het geïntegreerde energiebedrijf Eneco gesplitst in een energiebedrijf (Eneco Groep) en een netwerkbedrijf (Stedin Groep). Stedin Groep heeft na splitsing een credit-rating gekregen van kredietbeoordelaar Standard & Poor's. Deze rating is uitgekomen op A-. Dit betekent dat Stedin Groep een hoge mate van kredietwaardigheid toebedeeld heeft gekregen. Voordat het uitdividenden van het energiebedrijf plaatsvond is het energiebedrijf geherwaardeerd naar reële waarde, resulterend in een opwaardering van € 300 miljoen. Het resultaat na belastingen van het energiebedrijf bedroeg in 2017 tot aan de splitsing per 31 januari 2017 € 56 miljoen. Als gevolg hiervan is het netto resultaat van de Stedin Groep in de eerste helft van 2017 positief beïnvloed met € 356 miljoen. De aandeelhouders zijn ten tijde van splitsing geïnformeerd dat over dit deel van het netto resultaat geen dividend zal worden uitgekeerd. Op 31 januari 2017 heeft –na splitsing- een naamswijziging plaatsgevonden van Eneco Holding N.V. naar Stedin Holding N.V.
Gemeentelijke bijdrage
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2017
€ 5.310.000.000
Eigen vermogen 31-12-2017
€ 2.583.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2017
€ 2.074.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2017
€ 3.584.000.000
Resultaat over 2017
€ 424 mln.
Risico's