Begroting 2019-2022

Bedrijfsvoering

Leidschendam-Voorburg in Control

Binnen de gemeente zijn maatregelen genomen die gericht zijn op het optimaal sturen en beheersen van de organisatie. Vanuit een centrale plaats binnen de gemeentelijke organisatie, met als eindverantwoordelijke de concerncontroller, worden op regelmatige basis diverse processen gemonitord. Met een combinatie van inrichting, sturing en monitoring wordt gewerkt aan een gemeente die “in control” is en blijft.
Om te zorgen dat de gemeentelijke organisatie voldoende “in control” is, wordt gebruik gemaakt van zowel hard als soft controls.
Binnen de gemeente wordt ook in 2019 een zodanige mix van controlmechanismen ingezet, dat met efficiënte inzet van middelen kan worden vastgesteld dat de gemeentelijke organisatie “in control” is. De voornaamste ingrediënten zijn:

  • Planning & control cyclus gericht op een adequate begrotingsuitvoering, sturing op basis van de begroting, tussentijdse en jaarverantwoording;
  • Voortdurend aandacht hebben voor de onderliggende waarden (vertrouwen geven, verantwoordelijkheid nemen en verbinding leggen) en het bijbehorende gedrag. Dat betekent een open houding, elkaar aanspreken, en aanspreekbaar zijn hierop;
  • Ondersteuning van het lijnmanagement door professionele adviseurs bedrijfsvoering die zoveel mogelijk integraal adviseren;
  • Risicomanagement: zeer regelmatig wordt bezien welke risico’s de gemeente loopt en welke beheersmaatregelen zijn getroffen om de (effecten van die) risico’s te beperken;
  • Interne controles: op basis van een concernbrede geactualiseerde risico analyse worden de belangrijkste processen en producten onderzocht op inrichting en werking;
  • Accountantscontrole: de accountant licht jaarlijks (in het kader van de controle van de jaarrekening) de belangrijkste processen (in geld gemeten) door;
  • Artikel 213a onderzoeken: jaarlijks worden in opdracht van het college één of twee audits uitgevoerd waarbij de doelmatigheid en doeltreffendheid van processen wordt onderzocht. De planning voor 2019 en de uitkomsten van de uitgevoerde onderzoeken worden openbaar gemaakt;
  • Rekenkamercommissieonderzoeken: de rekenkamercommissie voert elk jaar een aantal onderzoeken uit ten behoeve van de gemeenteraad, waarbij wordt bekeken of de doelen die de gemeente heeft gesteld worden bereikt en of dit is gebeurd tegen zo laag mogelijke kosten. De rekenkamercommissie bepaalt zelfstandig en onafhankelijk welke onderzoeken zij in 2019 uitvoert.

Voor 2019 zijn de volgende speerpunten benoemd:

  • Een risicosessie met (een deel van) de raad;
  • Afstemming van de werkzaamheden met de na een aanbestedingsprocedure aangestelde accountant;
  • Verdere inbedding van de verbijzonderde interne controle in het risicomanagement.