Begroting 2019-2022

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening en automatisering

De gemeente wil aansluiten bij trends en ontwikkelingen op het gebied van de digitalisering van de gemeentelijke dienstverlening, het sociaal domein en de omgevingswet. Dit stelt steeds hogere eisen aan de kwaliteit van de gemeentelijke informatievoorziening en automatisering. 

De gemeente heeft aandacht voor: 

  • Centrale opslag, ontsluiting en beschikbaar stellen van informatie: De gemeente wil haar informatie opslaan in een centraal ‘geheugen’. Zo kan de juiste informatie tijdig ter beschikking gesteld worden aan inwoners, bedrijven en instellingen.
  • Hergebruik van informatie: De gemeente legt heel erg veel informatie vast over een tal van onderwerpen. Door deze informatie te gaan hergebruiken kan de gemeente meer inzicht krijgen en beter inspelen op ontwikkelingen. Het borgen van de privacy van onze inwoners staat hierbij voorop.
  • Veiligheid van informatie: Het borgen van de informatieveiligheid en privacy is essentieel in de toenemende digitalisering. Steeds meer systemen worden aan elkaar gekoppeld en steeds meer mensen moeten toegang krijgen tot dit netwerk van informatie. Dit veilig maken en houden heeft de hoogste prioriteit. 
  • Kwaliteit van informatie: De gemeente levert veel van haar producten en diensten in de vorm van informatie. Dit maakt informatie tot een belangrijk primair product van de gemeente. Om de kwaliteit van dit product te borgen worden jaarlijks diverse controles en audits uitgevoerd. Door deze controles en audits samen te brengen binnen één kwaliteitszorgsysteem en control cyclus wil de gemeente nog meer grip krijgen op de kwaliteit van haar informatievoorziening.
  • Programma de Moderne Overheid helpt deze zaken te realiseren (zie Overhead).